Saturday, August 25, 2012

Food crime!



Den største forbrydelse i madlavning.....

Der er mange der har en holdning til hvad den største forbrydelse i et køkken er ….. og kandidaterne er mange; er det brug af plantemargarine? Er det dårlig vin? Er det halvfabrikata eller er det at vaske kød som en tidligere dansk slanke guru blev kendt for, for år tilbage? 

Alle disse ting er slemme, men efter min mening kan de opsummeres i en køkkenforbrydelse, der slår dem alle. 

Nemlig at være kedelig! Når mad er kedeligt, afslører det ligegyldighed fra kokkens side og det er utilgiveligt! Som gourmet kokken Jerry Comfort, fra vinhuset Beringer siger i sin klasse om “food and wine pairing” Hvis du ikke kan lide en vin, så husk (forudsat der ikke er noget i vejen med vinen), så er der nogen der har villet have den skulle smage på den måde. DU kan muligt vis ikke lide det men det er et bevist valg fra deres side og det er langt lettere at tilgive.

For et par uger siden var jeg med min kæreste ude at spise brunch på Bølgen og Moi på Briskeby i Oslo ….. og mere uinteressant oplevelse skal man lede længe efter …. Som jeg skrev i min feedback til restauranten” Når I nu er stået ud af sengen og I nu har købt gode råvarer ....så lav dog noget ordentligt ud af dem.....Nydeligt anrettet var det osv ....smagte bare som at stikke tungen ud af vinduet!” Restauranten oser langt væk af hygge…. tjenerne er flinke og rare …. maden er som sagt flot anrettet og så meget større er derfor skuffelsen når man smager på maden og den så bare er rasende uinteressant…. Havde den så bare været dårlig kunne jeg jf. Jerry Comfort have tænkt …. Når ja det var så ikke lige min smag, men det er der ok andre der kan lide …. men uinteressant og fladt er og bliver utilgiveligt.

En lignende oplevelse have jeg i forbindelse med modeugen på den Norske Ambassade i København. De havde valgt at invitere til et arrangement for at modebranchens folk  kunne mingle og bygge ???? en fin ide, hvis bare de havde gjort det ordentligt …. Men hvad der mødte mig var et kedeligt lokale, med en buffet indeholdende melon med Serrano skinke,  små minitærter, kyllingelår med BBQ sovs, forårsruller og frikadeller …. Med andre ord ikke et eneste klassisk norsk produkt …. Now whats up with that??? Her har man chancen for at promovere Norge og hvad gør man ? Servere rasende uinteressante, ikke norske madvarer med New Zealandsk vin, Dansk øl og Amerikansk cola til….. Se det er muligt man havde et stramt budget at arbejde med – selv om jeg tvivler på det der var sat frem var decideret billigt, men det betyder ikke at man ikke kan være sjov/interessant …. 

Der skal ofte så lidt til! Hvad om man havde taget to damer i Norske national dragter, udstyret dem med et vaffeljern og en myseost, placeret de to norske strikke guruer Arne og Carlos I hjørnet med deres hjemme strikkede jule kugler og wupti man havde haft et sjovt, anderledes og urnorsk arrangement. 

Der bestemt ikke havde kostet mange håndøre ….

Labels: , , , , , , , , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home