Sunday, October 18, 2009

Simremad og ting der ta'r tid .... eller på vej mod vinter!

Det er begyndt at blive vinter og det er derfor kun naturligt at man trækker sig indendørs og laver tungere retter .... simremad og ting der ta'r tid, hvilket også er titlen på en ny kogebog jeg lige har købt ... den er noget rustik i det og retterne er bestemt ikke for den der er bange for smør eller som tæller kalorier ... men det er jo som bekendt heller ikke noget Foodieboy bruger .... man får ikke et maskulint og rundt look som mit af at tælle kalorier... Den opskrift jeg laver i aften er ikke fra den nye indkøbte koge bog, men er inspireret lidt af den ...for mens jeg gik og syltede rødbeder (se opskriften under et af de tidligere indlæg), havde jeg god tid til at lave mad. Desuden havde jeg åbnet en flaske Burmeister portvin forleden og der var et velvoksent glas til overs. Så derfor valgte jeg at marienre kylingen i portvin, sætte tørede svampe i blød og lave følgende opskrift.

Ingredienser:

1 kylling ca. 1 1/4 kg.

2 spsk. smør

salt

peber

1 1/2 dl. rød portvin

200 gram champignon ( jeg brugte nu karl johan svampe)

1 dl. piskefløde eller Creme fraiche

2 tsk. hvedemel

15 vindruer uden sten

3 spsk. ristede mandelflager (dem er jeg nu ikke lige til, så de er udeladt i min udgave)

Del kyllingen i portionsstykker og brun stykkerne i fedtstof i en stegegryde.
Krydr med salt og peber.
Spæd med portvin (den selvsamme som du har marineret din kylling i) og lad derefter kyllingerne stege under låg i 15 minutter.
Skyl champignonerne, skær dem i skiver og svits den nogle minutter i stegepanden, til de er let brunede. Hæld champignonerne i gryden (eller tilsæt de iblødsatte svampe direkte - smid iblødsætningsvandet ud!).
Tilsæt vindruerne.
Spæd med fløde eller creme fraiche. jævn med lidt mel udrørt i lidt vand.
Lad kyllingerne simre i yderligere 5- 10 minutter, til kyllingerne er færdige.
Smag til med salt og peber.
Rist mandelflagerne på en tør, hed stegepande og drys dem over kyllingen.

Serveringsforslag: Serveres med løse ris eller pasta.

Drikkevarer : En let rødvin, øl eller mineralvand.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home