Sunday, September 13, 2009

En søstjerne jeg havde smidt tilbage i havet!

Som Miranda Priestly, fra The Devil wears Prada, ville have sagt, ”It just baffles me why it is so difficult to put together a decent lunch plate!, I’m so very disappointed!”
Allan, Jan og jeg var taget på svampe tur i Gripskov, og for Jans vedkommende også en Bonsai-træ-finde-tur. Efter et par dejlige timer i naturen blev vi enige om at tage via Gilleleje, til Rågeleje for at se om ikke vi ku finde en god lille fiske restaurant eller noget, vi var nemlig mere end almindeligt sultne oven på anstrengelserne! Da vi kom til Søstjernen i Rågeleje, der i tidligere tider var meget kendt for sin fiske buffet besluttede vi at stoppe. Desværre var fiskebuffeten der kun er om vinteren, så vi tog deres frokost tallerken … BIG MISTAKE, BIG!
Efter en vente tid på 30 minutter, kom maden endeligt.
Først var der røde sild og de var faktisk ganske godt lavet, faste i kødet og ikke for stærke, sikkert hjemmelavet og efter min bedste overbevisning for gode til at være fra glas, så forventningerne var sat højt, men derefter styrtdykkede de, ved fiskefileten, der dels var paneret i en rasp der var for salt, dels var så våd/vandet, at vi er overbeviste om at fisken må ha været frossen! Til fiskefileten blev der serveret en hjemmelavet / hjemme rørt remoulade, der var for salt, for grofthakkede pickles og alt for meget majonæse – og det er her jeg for alvor bliver overrasket, for der var jo helt klart brugt mere tid og flere penge på sagen end hvis man bare havde taget en simpel færdiglavet remoulade, hvordan kunne det så gå så galt?? Hønsesalaten holdt stilen fra remouladen …. For salt og alt for meget majonæse, skønt den klart var hjemme rørt …. Allan fandt den direkte uspiselig, mens jeg var så sulten at jeg gnavede mig igennem den (Bacon skiven der lå på hønsesalaten var stegt i går, … hvorfor spørger jeg bare ?). Så kom endeligt 2 gode oplevelser … en dejlig håndskåret roastbeef (og nok af den!) og en lidt ligegyldig ost, serveret med en super fræk kvæde marmelade. Det hele blev serveret med for lidt af det ellers ganske udmærkede købe rugbrød …. Ja jeg fatter det bare ikke … hvorfor gøre sig den ulejlighed at lave tingene i eget køkken og så gøre det halvt? Og hvad i alverden tog dem 30 minutter? –optøning af den frosne fisk?
Til deres forsvar skal siges at prisen var rimelig …. 139 kr. …. Men jeg havde nu hellere betalt en 50’er mere og fået kvalitet – selv om det ikke behøver at være dyrt at gøre det ordentligt ….
I sidste uge var Jan og jeg på Fiasco på Gl. Kongevej og der gav vi under 1000 kr. for forret, hovedret og dessert, kaffe/te og vin til to personer ….alt lavet nøjagtigt som den slags skal være, Imod 430 kr. for 2 frokost platter og to fadøl (Special øl fra Herslev Bryghus!) Nå men så har man prøvet det med og endnu en gang er det blevet bekræftet at det lidt ekstra det koster at få kvalitet er givet godt ud!

Nu vil Foodieboy ta sig en kop te og gå i seng….

P. S. deres herretoilet stank!

1 Comments:

At 9/14/2009 2:11 AM, Anonymous Anonymous said...

Jeg er ganske enig med dig Jacob.
Blot vil jeg tilføje et par småting.
Restauranten havde, siden jeg var der sidst, undergået en makeover - hvilket klart var til det bedre.
Lokalerne var blevet lysnet kraftigt, og farverne fint afstemt i olivengrønt overalt i lokalet.
Servitricen, var ganske charmerende, men manglede balast. Når man betænker menukortes begrænsede udvalg - hvilket jeg normalt appricierer, fordi det plejer at betyde højere kvalitet, burde man kunne forvente, at der var et dybere kendskab til frembringelsesmetoden af de enkelte retter.
Jacob, du skriver pænt, at remouladen og hønsesalaten var hjemme rørt, der var blot tale om, at skiveskårne ingredienser var kommet i saltet mayonaise - og ja, som du rigtigt skriver - det var U - med stort uspiseligt.
Jeg glæder mig meget til, at vi en anden gang skal være sammen om en kulunarisk oplevelse - af lidt mere positiv karakter.
Allan

 

Post a Comment

<< Home